Na trhu s plastovými okennými a dverovými profilmi je obrovská konkurencia, ktorá ženie kvalitu výrobkov stále vyššie, pritom sa ale tempo rastu tohto segmentu spomaľuje. Ako sa s tým vyrovnáva druhý najväčší výrobca PVC profilov, spoločnosť Deceuninck, nám povedal Tomáš Klíma, ktorý je obchodný riaditeľ pre región strednej a východnej Európy.
Ako vidíte aktuálny vývoj na trhu s PVC oknami v Európe?
Podiel plastových okien a dverí na celkovom objeme výroby je v regióne strednej Európy stále najvyšší – 44 %. V iných častiach Európy ale vidíme odlišné trendy. Podľa prieskumu CAB, ktorý máme k dispozícii, má plast napr. v severnej Európe len 3 %. Prirodzene v tejto oblasti dominujú drevené profily. V západnej Európe je zase najobľúbenejší kov, obzvlášť hliník. Hoci segment PVC okien rastie pomalšie než iné materiály, rozhodne to neznamená koniec plastových okien. Objem ich výroby v Európe stále presahuje 47 mld. EUR.
Čím si vysvetľujete pomalší rast segmentu plastových okien a dverí?
Koncoví zákazníci v západnej Európe nehľadia toľko na cenu, ktorá je pri plastových oknách vždy najvýhodnejšia. Zaujíma ich viac dizajn, ale i pôvod materiálu a ekologická stopa výroby. Tento trend sa postupne objavuje aj v ďalších bohatších častiach Európy. PVC sa z hľadiska ekológie na prvý pohľad javí ako najhoršia z možností – hliník, drevo, plast.
Avšak energetická náročnosť výroby hliníkových okien je enormná, drevené okná sa recyklovať nedajú vôbec, naopak PVC je možné bez straty kvality recyklovať 8 až 10x. Pokiaľ teda na stavebný plast nebudeme pozerať perspektívou slamiek a jednorazových téglikov, ale budeme v ňom vidieť recyklovateľný zdroj, ktorý má svoj význam a svoje unikátne (napr. tepelnoizolačné) vlastnosti, zistíme, že životnosť plastového okna sa dá predĺžiť na 350 rokov. Oproti výrobe z prvomateriálu sa navyše výrobou 1 kg recyklátu ušetria až 2 kg CO2.
Ako na tieto trendy reaguje Deceuninck, druhý najväčší výrobca plastových profilov v Európe?
Prirodzene investujeme do nových technológií a prispôsobením našej ponuky sa snažíme uspokojiť dopyt širšieho spektra zákazníkov. Vyvinuli sme Elegant, nový plastový okenný profil, ktorý má najštíhlejšiu exteriérovú hranu na trhu (iba 9 mm), hranaté tvary i zasklievacie lišty. Jeho dizajn získal v minulom roku ocenenie Red Dot a tiež German Design Award. Povedal by som, že je to skutočná ALUternatíva k hliníkovým oknám, ktoré sú nepomerne drahšie. Naviac má vynikajúce tepelnoizolačné vlastnosti (Uf = 0,93 W/m2K).
Ďalšou novinkou, ktorú budeme postupne zavádzať na našich trhoch, je ThermoFibra – technológia, ktorá oceľovú výstuž profilu nahrádza sklenenými vláknami. Sklo má v porovnaní s oceľou výrazne lepšie tepelnoizolačné vlastnosti. Chceme vyjsť v ústrety aj tým zákazníkom, ktorí si chcú dopriať luxus hliníkových okien, preto sme uzavreli joint venture so spoločnosťou So Easy System, ktorá vyrába hliníkové profily kompatibilné s našimi PVC systémami a ktorá hľadala silného partnera pre vstup na trhy v západnej Európe. Budeme teda ponúkať kombinovaný predaj hliníkových a PVC okien. Zároveň sa od seba môžeme veľa naučiť pri vývoji nových produktov. A v neposlednej rade chceme uľahčiť život i našim obchodným partnerom (dodávateľom okien), preto budeme zavádzať univerzálny modulárny systém iCOR na všetky naše nové produktové rady. Znížia sa tým nároky na skladové priestory a tiež zložitosť produktovej ponuky.
A čo sa týka ekológie?
Pri životnosti moderných plastových okien, ktoré vydržia desiatky rokov, je spätný odber a recyklácia PVC profilov dlhodobo udržateľným riešením. Deceuninck už roky prevádzkuje vlastnú recyklačnú linku v belgickom Diksmuide, vlani sme navýšili jej kapacitu na 45 000 ton PVC ročne, čo predstavuje spracovanie zhruba 2 miliónov starých okien. Patríme k zakladajúcim členom iniciatívy Rewindo GmbH, ktorá sa zapája do recyklácie plastových okien, snaží sa zvyšovať podiel recyklovaných materiálov v plastových prvkoch určených pre stavebníctvo a intenzívne presadzovať zodpovedné a udržateľné nakladanie s PVC.