Spoločnosť Metrostav je generálnym dodávateľom stavebných prác na modernizácii plavebných komôr vodného diela Gabčíkovo. Aktuálne nasadila ďalšie kapacity na búracie práce na armatúrach muriva na dolných a horných vrátach, ako na systém plnenia a prázdnenia, ktoré prebieha v kanáloch pod povrchom plavebnej komory. Súčasne prebiehajú tiež demonotáže potrubných rozvodov a strojovní hydraulického systému. Špecifická veľkosť diela ponúka výhodu súbežného postupu prác. Na stavbe aktuálne pracuje na stavbe 40 až 50 pracovníkov.
Do systému plnenia (plniacich a prázdniacich kanálov) priteká voda z prívodného kanálu. Práve na vtokoch sa teraz realizujú úpravy pre provizórneho hradenia vtoku. Železobetónové časti vtoku sa režú pomocou diamantového lana. V danom mieste bude následne osadená nová armatúra muriva s drážkami vedenia provizórneho hradenia. „Diamantové lano, ktoré nám pomohli osadiť potápači nám umožňuje pracovať aj bez potreby vybudovať suchý dok v prívodnom kanále. Tým ušetríme čas,“ hovorí Radek Liška, projektový manažér Metrostav.
Prípravné práce pre búranie armatúr muriva sa začali aj v kanáloch v priestore výtoku. V podzemí sa rozbehli sa aj práce na regulačných uzáveroch so železobetónovými konzolami. „Aj napriek náročnosti odbúravania drážok pre bitvy, prebieha zvyšok demontážnych prác bez problémov,“ konštatuje Liška.
Búranie armatúr muriva na vrátach spodnej časti plavebnej komory. | Demontáže hydraulického zariadenia zo šácht a rozvodní hydrauliky prebiehajú podľa plánu. |
Diamantové lano uľahčilo a urýchlilo úpravy provizórneho hradenia vtoku. S jeho inštaláciou pomáhali potápači. |
Odpratávanie betónu odbúraného z drážok bitiev. |
Železobetónová konštrukcia ktorá zostala po demontáži vrát pravej plavebnej komory sa odbúrava čiastočne strojovo a čiastočne manuálne. |