Férové partnerstvo s dodávateľmi, nulová tolerancia neetických praktík na stavebnom trhu, inovatívne výrobky s výraznou úsporou energií, šetrnosť vo vzťahu k životnému prostrediu, spoľahlivosť v spolupráci – to sú leitmotívy pri podnikaní rakúskej firmy Brucha GmbH, ktorá na Slovensku pôsobí prostredníctvom obchodného zastúpenia BRUCHA SLOVAKIA spol. s r. o. „Core business“ spočíva v opláštení sendvičovými izolačnými panelmi, ale výrobné portfólio je oveľa širšie. O firme a jej produktoch, ale aj pálčivých otázkach stavebného trhu na Slovensku sme sa porozprávali s konateľom spoločnosti BRUCHA SLOVAKIA Mgr. Dušanom Göblom.
Firma BRUCHA
G.m.b.H. so sídlom v rakúskej obci Michelhausen pôsobí na trhu už vyše
70 rokov. Aké široké je jej výrobné portfólio?
V segmente
opláštenia sendvičovými tepelnoizolačnými panelmi vyrába firma Brucha
všetky typy panelov. Komplexné výrobné portfólio obsahuje polyuretánové
panely, panely s minerálnou vlnou a novinku, panely v drevnou vlnou.
Vyrábame strešné, fasádne a stenové panely, ktoré sú určené do rôznych
odvetví priemyslu, ako aj na verejné či komerčné stavby – či už do
zlievarní, zdravotníctva, školstva, alebo potravinárstva.
Pre obchodný reťazec Lidl dodávate aj chladiace boxy. O čo konkrétne ide?
Popri výrobe sendvičových panelov vyrábame aj dvere, ako aj variabilné
chladiace boxy, ktorých pridanou hodnotou je ich ľahká montáž a vysoká
kvalita. Vyvinuli sme ich v spolupráci s našimi dodávateľskými partnermi
a, samozrejme, so samotným Lidlom. Pre tento obchodný reťazec ich
dodávame v rámci jeho expanzie do Spojených štátov.
Aký veľký je ročný objem výroby firmy a ktoré trhy sú pre ňu prioritné?
Ročne vyrábame okolo 4 mil. m2 sendvičových panelov, čo nás zaraďuje medzi najväčších hráčov na globálnom trhu. Samotná výroba prebieha v mestečku Michelhausen pri Tullne, ktoré je od Viedne vzdialené len asi 45 km. Dôležitými trhmi v Európe sú Rakúsko, Nemecko a Švajčiarsko a k nim pridružené štáty. Momentálne však expandujeme ďalej a dá sa povedať, že zásobujeme krajiny na všetkých kontinentoch sveta.
Zostane výroba aj v budúcnosti len v Rakúsku?
Určite, a tým sa odlišujeme od európskej konkurencie. Každý náš produkt
je vyrobený takpovediac na jednom dvore a to nechceme meniť. Stále
kladieme maximálny dôraz na kvalitu výrobkov, ktoré sú permanentne
kontrolované, vyhodnocované a hodnotenia aj archivované.
Expanzia predpokladá väčšie objemy. Sú stále zvládnuteľné iba z jedného výrobného centra?
Momentálne áno. Máme tri linky na polyuretán a jednu na minerálnu vlnu.
V čase inštalácie patrili naše linky k najlepším na svete. Samozrejme,
aj tieto linky stále inovujeme.
Čoraz silnejšou témou v spoločnosti sú zmeny globálnej klímy. Ako vaše výrobky znižujú záťaž životného prostredia?
Ochrana životného prostredia je alfa a omega našej filozofie.
Inovatívne výrobky firmy Brucha výrazne znižujú energetickú náročnosť
stavieb, a tým pozitívne vplývajú na životné prostredie. To vyplýva z
kvality výrobkov, čo je u nás priorita číslo jeden.
Ako si dokážete udržať túto kvalitu aj počas dlhšieho časového obdobia a turbulencií trhu?
Pri dosahovaní úspechu staviame na férovom partnerstve s našimi dodávateľmi. Máme veľa zákazníkov, ale ešte viac partnerov. Kto raz s nami začne spolupracovať, tak pri nás zostáva. Partneri cítia v našej rodinnej firme silné zázemie a podporu.
Spomínali ste, že linky neustále inovujete. Aké sú najväčšie investície firmy v ostatnom období?
Počas uplynulého obdobia sa uskutočnili tri veľké investície. Pred
tromi rokmi sa uviedla do prevádzky plnoautomatická ohýbacia linka s
investičným objemom 4 milióny eur. Vo výške 2 mil. eur sa pohybuje
investícia do robotickej linky na výrobu dverí, ktorej prevádzka sa v
súčasnosti spúšťa, a treťou je výstavba ďalšej plnoautomatickej linky na
chladiace boxy v objeme 5 mil. eur. Vývoj, štruktúru a skladbu tejto
jedinečnej linky kreoval sám majiteľ firmy Josef Brucha s dodávateľskou
firmou. Z toho je zrejmé, že najväčšie investície firmy idú najmä do
automatizácie a zvýšenia izolačných a úžitkových vlastností našich
prémiových výrobkov.
K takým patrí aj sklenený sendvičový panel GSP. Čím je táto novinka s názvom ICONIC SKIN taká výnimočná?
Vstúpili sme ním do segmentu špičkového dizajnu, ktorý si vyžiadal trh.
Tento sendvičový panel už nevyzerá ako priemyselný produkt. Spĺňa tie
najprísnejšie tepelnoizolačné vlastnosti určené moderným stavbám. Tento
produkt je kombináciou izolačného materiálu a dizajnového prvku – skla.
Je výrazným krokom dopredu z hľadiska dizajnu, ale aj samotnej
materiálovej skladby.
Výrazným rysom vášho podnikania je striktné odmietanie lacnejších variantov. Prečo?
Sme tu najmä pre partnerov, ktorí vedia oceniť, že investícia do
kvalitného izolačného materiálu pomáha šetriť životné prostredie na
našej planéte. Máme implementované všetky riadiace i environmentálne
systémy, ako sú FM, LQRA, BREEAM.
A dostali sme sa na
Slovensko. Vy ste už takmer 20 rokov konateľom firmy Brucha Slovakia so
sídlom v Košiciach. Ako ste rozbiehali svoje aktivity?
V
roku 2001 sme štartovali z nuly. Postupne sme začali budovať náš trh,
hľadali sme partnerov. Začali sme spolupracovať so skúšobnými ústavmi na
Slovensku, ako aj s fakultami, ktoré sa svojou výučbou dotýkali našej
oblasti. Z nuly sme sa prepracovali na lídra trhu, pričom okolo roku
2008 – 2009 sme boli najväčšia firma v danej brandži na Slovensku. Po
kríze sme prehodnotili stratégiu a zamerali sme sa predovšetkým na
spokojnosť konečného užívateľa. Aj za cenu toho, že sme trochu stratili
podiel na trhu.
Vyplatila sa vám takáto stratégia?
Určite, lebo hoci nie sme najlacnejší, sme vnímaní ako líder kvality, ktorý určuje smer v tomto segmente. Ostatne, potvrdzujú to aj partneri, ktorí s nami spolupracujú. A neplatí to len pre výrobu produktu, ale aj pre náš servis, ktorý v takom rozsahu neponúka nikto na Slovensku.
Už sme hovorili, že odmietate lacné varianty. Platí to aj o tendroch, kde vyhrávajú najlacnejšie ponuky?
Nie je to len o najlacnejšej ponuke, ale aj o podvádzaní klienta. Moja
skúsenosť počas takmer 20 rokov na trhu potvrdzuje, že takto je to až
pri 70 % stavieb. A to je šialené číslo. Tieto praktiky sa môžu dokonca
klasifikovať ako trestná činnosť. Najvypuklejšie sa obchádzajú
predpísané normy v statike. Veľmi nás mrzí, keď vidíme, že na stavbu sa
dostane materiál, ktorý však nie je naplánovaný a naprojektovaný. Tu
vidíme veľkú rezervu štátnych orgánov, ktoré sú vo svojej kontrolnej
činnosti veľmi slabé.
Uvediete konkrétny príklad zlej dodávky materiálu?
Uvediem aspoň nástupný portál do jedného veľkého nákupného centra, cez
ktorý denne vstúpi niekoľko tisíc ľudí. Je tam dodaný materiál, ktorý
tam nemá čo robiť, a ten, kto ho zaplatil, bol podvedený. Budem zvedavý,
kto bude niesť zodpovednosť, keď sa niečo stane – napríklad pri silnom
poryve vetra.
Táto neetická situácia však asi nie je len vo vašom segmente…
Žiaľ, nie, prechádza to celým stavebníctvom a veľmi ho ubíja. Keby boli
napríklad materiály na cesty u nás dodané technologicky správne a v
takej kvalite, ako v Rakúsku, tiež vydržia 10 rokov. U nás však máme
zaplátané cesty už po dvoch rokoch. Niekde je teda chyba.
Dá sa proti tomu brániť?
Jediné, čo nám zostáva, je hlasno kričať, informovať a spájať sa s
ostatnými firmami a našimi partnermi, ktorí majú rovnakú filozofiu ako
naša firma. Je neprípustné, aby sa na slovenský trh dostávali materiály
podradnej kvality, pri ktorých je deklarovaná napr. požiarna odolnosť
120 min. a pri skúške nevydržia ani 45 min. To je realita nášho trhu.
Nedá sa to kontrolovať?
Je zrejmé, že trh samokontrolu nezvládol a štát tu zlyhal.
Aké sú vaše ďalšie významné referencie?
K najväčším patrí automobilka Volkswagen v Devínskej Novej Vsi, kotol v MONDI Ružomberok, pozinkovacia linka v US Steel Košice.
Je pre vás dôležitá aj spolupráca s architektmi a projektantmi?
Určite, patria k našim kľúčovým partnerom. Ponúkame im poradenský servis a naše know-how.
A koncový zákazník?
Snažíme sa urobiť si obraz jeho potrieb. Od prvých myšlienok sa snažíme
optimalizovať jeho víziu, aby samotná realizácia bola čo
najkvalitnejšia. Toto je naša cesta k úspechu.História na ceste k prémiovej značke
1948 – Josef Brucha (nar. 1908) zakladá spoločnosť BRUCHA ako výrobcu izolácie v Michelhausene v Dolnom Rakúsku.
1960 – začína sa výroba EPS (extrudovaný polystyrén).
1968 – zakladateľ odovzdáva spoločnosť, ktorá mala vtedy okolo 50
zamestnancov, svojim deťom Ingeborgovi Himmelovi a Josefovi Bruchovi
(nar. 1943).
1975 – Ingeborg Himmel otvára obchod so stavebnými
materiálmi vo Viedni a odchádza zo spoločnosti. Spoločnosť Brucha vedú
Josef Brucha a jeho manželka Hermine, sústredenie sa na expanziu.
1978 – výroba prvých sendvičových panelov. Firma sa stáva špecialistom
na výrobu a montáž veľkých chladiarenských a mraziarenských miestností.
1984 – prvé obchodné kontakty vo Švajčiarsku a Lichtenštajnsku. Export
do Slovinska, Chorvátska, Maďarska a vtedajšieho Československa.
1994 – založenie západnej pobočky v Rakúsku v Nenzingu, vytvorenie obchodného tímu, ktorý pôsobí v celej krajine.
1998 – prvé nepretržité zariadenie s dvomi linkami. Spoločnosť má 320 zamestnancov.
2001 – expanzia do Nemecka a všetkých krajín strednej Európy. Založenie
pobočky na Slovensku (Košice), v Chorvátsku a o rok neskôr aj v ČR.
2006 – začiatok predajných aktivít v Rumunsku.
2008 – prvé obchodné aktivity v Poľsku.
2011 – spoločnosť je lídrom na trhu v Rakúsku, vyrába a montuje panely a
dvere chladiarenských skladov. Má vyše 600 zamestnancov. Vývoz
predstavuje 50 % objemu výroby.
2015 – otvorenie ďalšej pobočky v
Grosswilfersdorfe (Štajersko). Zriadenie centra pre zákazníka, stredisko
podpory montáže a veľká predajňa.
2017 – uvedenie lisovacej a ohýbacej linky na výrobu príslušenstva na výstavbu chladiarenských skladov.