Bratislavský primátor Matúš Vallo to povedal v utorok (9. augusta) počas tlačovej besedy, ktorej témou bolo obnovenie stavebných prác na električkovej trati Bosákova – Janíkov dvor. Udeje sa tak postupne, počas niekoľkých týždňov.
Táto stavba v rámci mestskej dopravnej infraštruktúry je veľmi dôležitá. Po jej dokončení bude Bratislava prepojená z okrajovej mestskej časti Rača na východe mesta až do mestskej časti Petržalka za rieku Dunaj na juhu. Dopravný podnik Bratislava posilní električkovú linku č. 3 a obstaral nové električky, aby ich nasadil aj na petržalskú radiálu, povedal predseda predstavenstva dopravcu Martin Rybanský.
Mesto podpísalo začiatkom augusta nový dodatok ku zmluve so zhotoviteľom električkovej trate s dĺžkou 3,9 kilometra a 7 zastávkami. Stavia ju Združenie NS MHD Petržalka v celkovej hodnote 74,585 milióna eur, financie sú primárne z Európskej únie. Práce na nej sa začali v novembri 2021 a majú oficiálne trvať do konca roka 2023. Zhotoviteľ je podľa primátora pripravený práce zintenzívniť tak, aby bol dodržaný pôvodne dohodnutý harmonogram v zmluve. Zdôraznil, že peniaze vyčlenené na električkovú trať budú minuté.
Zdražovanie cien aj stavebných materiálov
Nový dodatok je založený na expertíze znaleckej firmy – Ústavu stavebnej ekonomiky, ktorý podrobne zanalyzoval reálne zmeny v cenách dotknutých materiálov na svetových trhoch. Primátor konštatoval, že miera zdraženia k júnu 2022 bola na úrovni 20,37 % v porovnaní s cenami v čase podpisu zmluvy a začiatku stavby v novembri 2021. Práve v septembri minulého roka začala však stúpať inflácia. K miere zdraženia, takmer 21 % povedal, že sa obávali, že to bude viac. „Som rád, že sme to držali pod kontrolou,“ konštatoval.
Ešte začiatkom júna napísal na sociálnej sieti, že v posledných týždňoch boli práce výrazne utlmené. Hlavným dôvodom bolo zdražovanie energií a stavebných materiálov – ocele, železa, betónu a ropy najmä v dôsledku vojny na Ukrajine.
Potom mesto veľmi intenzívne rokovalo so zhotoviteľským konzorciom o využití nových pravidiel Úradu verejného obstarávania pre takéto situácie. „Firma chce robiť, chce zostať, ale nechce ísť do červených čísel. Po dlhších a náročných rokovaniach sme vedeli, že sa pravdepodobne dohodneme. Majú deklarované, že uvidíme na stavbe mechanizmy a ľudí. Pevne verím, že sa to stane,“ uviedol primátor na otázku ASB, čo bolo pre konzorcium najdôležitejšie.
Mesto má vlastnú metodiku
Bratislava si vypracovala vlastný dokument – metodiku. „Metodika je v súlade s usmerneniami Úradu pre verejné obstarávanie, presne stanovuje dôsledky zdražovania na rôzne komodity. Mestu táto metodika prinesie najlepšiu hodnotu za peniaze, je v súlade s pravidlami Európskej únie,“ vyhlásil primátor.
Usmernenie pre situáciu so stúpajúcimi cenami, ktoré vydalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR platilo pre jeho organizácie ako Národná diaľničná spoločnosť, nie pre samosprávy. Mesto sa ňou mohlo len inšpirovať, konzultovať s rezortom, ale celý problém muselo vyriešiť vlastnými silami.
Ceny materiálov sa môžu počas trvania stavby meniť, môžu aj zlacnieť, preto nie je podľa magistrátu možné stanoviť vopred na celé zvyšné obdobie realizácie stavby jednu percentuálnu mieru zdraženia.
To ale neznamená, že cena za celú zákazku sa nakoniec o toto percento navýši, pretože percentuálna miera navýšenia cien sa bude prepočítavať priebežne počas trvania prác, v súlade so stanovenou metodikou. Nie je preto možné vopred stanoviť konečnú navýšenú sumu za celé dielo, v porovnaní s pôvodnou vysúťaženou cenou.
Otázna pomoc štátu
Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR však podľa primátora Valla mestu veľmi nepomohlo. V druhej polovici júna sa vyjadrilo, že hlavné mesto nestihne dokončiť a sprevádzkovať predĺženie električkovej trate v Petržalke až po Janíkov dvor do povinného termínu. Konflikty, ktorá sa pani ministerka (Veronika Remišová, pozn. redakcie) pokúšala vyvolávať s mestom, sú zbytočné, viac by ma potešilo keby mi zavolala a spýtala sa ako vám vieme pomôcť, uviedol primátor pred médiami.
Električková trať Bosákova – Janíkov dvor
Základný harmonogram ráta s dokončením stavebných prác tak, aby električka mohla premávať do konca roku 2023. Trasa električky sa predĺži o 3,9 km od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po novú konečnú zastávku Janíkov dvor.
Okrem trate a 7 nových zastávok je súčasťou projektu aj rekonštrukcia 490 metrov trate od Bosákovej po Jungmanovu ulicu a vybudovanie 4 mostných objektov, 9 križovatiek so svetelnou signalizáciou a 6 kilometrov oddelenej cyklotrasy. Nový združený most vznikne na Rusovskej ceste, most pre električkovú dopravu ponad Chorvátske rameno,most pre cestnú dopravu na Kutlíkovej ulici a lávka pre peších a cyklistov ponad Chorvátske rameno.