V roku 2021 oslávi národný a štátny podnik Metrostav, neskôr Metrostav a.s. už svoje päťdesiatročné jubileum. Svoj dlhoročný úspech postavil na profesionalite, dôveryhodnosti a stabilite. Za spoločnosťou sú dnes už tisíce úspešných projektov.
Na slovenskom trhu je spoločnosť Metrostav mimoriadne aktívna a podieľa sa na stavbách národného významu. Aktuálne zabezpečuje stavebné práce napríklad na obnove plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo.
V minulom roku dokončila práce na výstavbe diaľničného úseku D1 Prešov, západ -– Prešov, juh vrátane Tunela Prešov. Medzi ďalšie úspešné projekty možno zaradiť aj výstavbu nosných prvkov polyfunkčného komplexu Stanica Nivy, modernizáciu električkovej trate Dúbravsko-Karloveská radiála a množstvo ďalších stavieb s rôznym účelom využitia.
Od pražského Metra do nového milénia
Realizáciou pražského metra na konci šesťdesiatych rokov bol poverený národný podnik Vodné stavby. Ten začiatkom roka 1969 začal nemechanizovaným štítom sovietskej výroby raziť tunely a zakladať jednotlivé stanice so zázemím.
Nároky na obrovskú zákazku si vyžiadali vznik samostatného špecializovaného podniku a 1. januára 1971 vznikol národný podnik Metrostav, ktorého prvým riaditeľom sa stal Ing. Jaroslav Trpišovský.
Prvými hotovými projektmi novej firmy bolo dokončenie vodnej nádrže Želivka (1972), stavba odbavovacej haly hlavnej stanice a budova centrálneho dispečingu pražskej hromadnej dopravy. Pražské metro bolo pre Metrostav v tomto čase jednoznačne najvýznamnejším projektom – slávnostne ho uviedli do skúšobnej prevádzky 2. januára 1974 a 9. mája začalo slúžiť Pražanom.
Po vybudovaní základného trojuholníka liniek metra v centre hlavného mesta sa začali objavovať aj prvé zahraničné aktivity spoločnosti Metrostav. Na jar roku 1984 spustil práce na stanici metra Pražskaja v Moskve a v rokoch 1984-86 rekonštrukciu tunela Darbandekhan v Iraku. Od 1. júla 1988 sa národný podnik Metrostav vyčlenil z výrobnej hospodárskej jednotky Vodné stavby a stal sa štátnym podnikom.
Pád režimu koncom roka 1989 odštartoval premenu celej spoločnosti, čo sa samozrejme dotklo aj Metrostavu. K premene štátneho podniku na sebavedomú, úspešnú a expandujúcu spoločnosť bolo potrebné rozšíriť pôsobnosť aj do iných stavebných odborov a tiež do ďalších lokalít mimo Prahy.
Výzvou boli aj nové technológie a stavebné postupy, či vzťahy s novými investormi. V polovici roka 1992 sa Metrostav stal akciovou spoločnosťou a začal zakladať dcérske spoločnosti – Terramet, METROS (dnes M-stavebniny) a firma na výrobu a rozvoz betónových zmesí TBG Metrostav.
Prvé roky nového milénia boli pre Metrostav rokmi rastu. Stal sa druhou najväčšou stavebnou firmou v Čechách, kvalitou práce sa však mohol porovnávať so špičkou západnej Európy. Po roku 2008, kedy vo svete začala finančná kríza, došlo v Českej republike ako aj na Slovensku k útlmu stavebníctva.
Metrostavu sa prvé roky darilo vďaka výbornému zásobníku práce, napriek tomu zvýšil svoju aktivitu smerom do zahraničia – nové zákazky získal v Škandinávii, Poľsku a Bielorusku a kúpil aj dcérsku spoločnosť bemo Tunnelling GmbH pôsobiacu v Nemecku a Rakúsku. Začiatkom roka 2009 vzniká Skupina Metrostav, ktorej úlohou je plánovať stratégiu, riadiť a koordinovať subjekty s jeho majetkovou účasťou.
Metrostav dnes
V roku 2017 sa situácia v stavebníctve začala obracať k lepšiemu a nasledujúce roky boli pre Metrostav z hľadiska ekonomických výsledkov vôbec najlepšie v celej jeho histórii. V posledných rokoch situáciu spoločnosti komplikujú súdne spory, ktorými musí dokazovať samozrejmé – že sa jeho zamestnanci hlásia k etickému kódexu a dodržiavajú zákony.
Ani budúcnosť, ohrozená opatreniami proti šíreniu koronavírusu, nesľubuje dobré vyhliadky. Metrostav už ale niekoľko kríz v stavebníctve zažil a vždy z nich vďaka profesionalite a lojalite svojich zamestnancov vyšiel silnejší.