Ak na modernizáciu železníc nebude dostatok financií, dôsledky môžu byť až fatálne vrátane ohrozenia bezpečnosti cestujúcich.
Vyhlásil to v dnešnej online diskusii štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť.
Podľa neho štát nemôže aktuálnu zlú situáciu železníc podceňovať a preto je nevyhnutné aj v štátnom rozpočte nájsť finančné zdroje, aby sa dostali železničné trate aspoň do normálneho stavu.
Podľa ministra dopravy a výstavby Andreja Doležala v návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok nie je dostatok financií na to, aby sa dalo na stave slovenských železníc niečo zásadné zmeniť.
„Je to taký paradox. Snívame o tristokilometrových rýchlostiach, ktoré v rámci dopravy na Slovensku ani veľmi nedávajú zmysel. Sme taká malá krajina, že ten vlak by musel už pri Trnave alebo Žiline brzdiť. Pritom sa bavíme o tom, že budeme radi, keď dostaneme infraštruktúru aspoň na takú úroveň, na akú bola projektovaná. Na južnej trase hovoríme o rýchlosti 90 až 100 km/h a na severnej trase aspoň o rýchlosti 160 km/h,“ dodal šéf rezortu dopravy a výstavby.
Rezort dopravy a výstavby v záujme získania financií na modernizáciu železníc rokuje s ministerstvom financií. Tie diskusie podľa Doležala nie sú jednoduché.
„Chápem, že minister Eduard Heger drží kasu, ale ja sa mu snažím vysvetliť, že dlhodobo sa nemôžeme spoliehať len na eurofondy a na európske financie z plánu obnovy. Vysvetľujem aj dôležité súvislosti. Jedine železnice nám môžu pomôcť odľahčiť cesty a môžu nám významne pomôcť pri znížení emisií. Jedine železnice nám môžu pomôcť v mobilite pracovnej sily na Slovensku a zlepšiť kvalitu nášho života,“ dodal Doležal.