Začiatok roka odštartoval obdobie podávania daňových priznaní k nehnuteľnosti. Ak napríklad niekto kúpil, predal či získal dom alebo byt, musí podať do 31. januára obci alebo mestu daňové priznanie k nehnuteľnosti.
Kto podáva daňové priznanie k nehnuteľnosti:
- ten, kto získal nehnuteľnosť do vlastníctva alebo správy v roku 2019 (včítane 1. januára 2020),
- pri pozemkoch je to aj nájomca či užívateľ,
- vlastník, ktorému sa od od posledného daňového priznania zmenili napríklad rozmery pozemku či nadobudol ďalšiu nehnuteľnosť,
- ak niekto predal alebo už nie je vlastníkom nehnuteľnosti, za ktorú doteraz platil každoročne daň,
- ak niekto získal nehnuteľnosť vydražením alebo dedením, podáva daňové priznanie aj v priebehu roka (do 30 dní od právoplatného získania nehnuteľnosti),
- rozhodujúce obdobie je od 2. januára 2019 do 1. januára 2020 (vrátane),
- bežní vlastníci aj firmy.
Existujú aj špeciálne prípady – napríklad niekto kúpi dom či byt v priebehu roka a v tom istom roku ho aj predá. V takejto situácii mu nevzniká povinnosť podať daňové priznanie, musí sa však riadiť rozhodujúcim obdobím.
Správcom je obec alebo mesto
Daň z nehnuteľnosti sa týka pozemkov, stavieb, bytov a nebytových priestorov. Keďže ide o takzvanú miestnu daň, hlavné slovo má obec alebo mesto. O sadzbách dane či oslobodení rozhodujú prostredníctvom všeobecne záväzných nariadení.
Dôležité je vedieť, že daňové priznanie sa nepodáva v mieste trvalého pobytu vlastníka, ale v obci, na ktorej území leží pozemok, dom či byt. Vyberaná daň od vlastníkov tak končí v obecnej či mestskej pokladnici.
Posledným termínom na podanie daňového priznania je 31. január 2020. Daň z nehnuteľnosti sa neplatí za predchádzajú rok, ale naopak, na rok dopredu.
Dražba, dedičstvo či spoluvlastníctvo
Výnimkou pri podávaní daňového priznania sú domy či byty získané alebo predané vydražením, či nadobudnuté v dedičskom konaní. V týchto prípadoch sa priznanie podáva aj v priebehu roka, konkrétne do 30 dní od vzniku daňovej povinnosti. Tá sa v podstate začína od začiatku nového mesiaca, ktorý nasleduje po získaní alebo predaní nehnuteľnosti v dražbe.
Ak má byt či pozemok viac spoluvlastníkov, podávať priznanie a zaplatiť daň by mal každý z nich podľa svojho podielu. Môžu sa však dohodnúť a daňové priznanie podá len jeden z nich. Ak ide o manželov, ktorí majú napríklad svoj dom v bezpodielovom spoluvlastníctve, daňové priznanie podáva vždy len jeden z nich.
Podáva sa osobne aj elektronicky
Daňové priznanie sa pri získaní alebo zmene nehnuteľnosti podáva len raz, potom už obec či mesto posiela výšku dane každý rok automaticky. Samotná výška sa v daňovom tlačive nepočíta, určí ju až obec v tlačive, ktoré je pre fyzické aj právnické osoby rovnaké.
Každý na ňom však musí zaškrtnúť jednu z piatich možností podľa účelu. Tak ako pri klasickom priznávaní príjmu, aj pri nehnuteľnostiach sa dá podať opravné či dodatočné daňové priznanie.
Priznania sa podávajú osobne aj elektronicky, no v druhom prípade je potrebné mať elektronický občiansky preukaz s čipom a daná obec musí takúto službu umožňovať.
Druh priznania:
- Priznanie – v tomto prípade ide o prvé daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti.
- Čiastkové priznanie – podáva sa v prípade, ak daňovník nadobudol ďalšiu nehnuteľnosť alebo nastala zmena pri nehnuteľnosti, za ktorú už dane platí (napríklad zmenila sa výmera pozemku).
- Čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti – podáva sa vtedy, ak daňovník už priznanú nehnuteľnosť nevlastní (ak ju napríklad predal v roku 2019).
- Opravné priznanie – ak sa vlastník v daňovom priznaní pomýlil, môže podať opravné daňové priznanie. Musí to však stihnúť do 31. januára.
- Dodatočné priznanie – ak sa daňovník v daňovom priznaní pomýlil a chybu zistil až po 31. januári, podáva dodatočné priznanie, v ktorom však nesmie oznamovať zmenu účelu stavby.
Po tom, ako obec vypočíta presnú výšku dane, posiela túto informáciu spolu s podrobnosťami o platbe priamo daňovníkovi. Ak ide o vyššiu sumu, s obecným úradom je možné sa dohodnúť aj na splátkovom kalendári. Daň treba zaplatiť do 15 dní od doručenia rozhodnutia.
Nezodpovedným vlastníkom, ktorí nepodajú daňové priznanie, hrozí pokuta od päť až do 3 000 eur.
Dane sú vyššie
Mestá aj obce ešte v minulom roku zvyšovali miestne dane, reagovali tak na zvýšenie nezdaniteľného minima. Keďže vybrané dane od ľudí sa rozdeľujú priamo medzi samosprávy, mestá aj obce tak prišli o časť príjmov.
K zvyšovaniu sa pridala aj Bratislava, v ktorej to pocítia hlavne väčšie firmy. Pri priemyselných stavbách je sadzba dane od 5,75 eura do sedem eur za meter štvorcový. Za administratívne budovy sa po novom platí od sedem do deväť eur za meter štvorcový.
Aj dane pre vlastníkov domov či bytov sú vyššie. Po novom sa napríklad za byt v bratislavskom Ružinove s výmerou 80 metrov štvorcových platí 76 eur. Pre porovnanie, za rovnako veľký byt v centre Košíc daňovník zaplatí 80 eur.
Príklad, ako vyplniť daňové priznanie
Osobné údaje a adresa:
Na prvej strane treba najprv zaškrtnúť, o aký druh daňového priznania ide, vyplniť rok, rodné číslo, meno a priezvisko, označiť či ide o fyzickú alebo právnickú osobu. Ak ide o firmu, vyplniť aj IČO, právnu formu či obchodné meno.
Na rovnakej strane sa vypĺňa aj adresa alebo sídlo firmy, ulica a jej číslo, poštové smerovacie číslo, štát a názov obce či mesta. Kvôli komunikácii s obecným úradom sa vypĺňa aj telefónne číslo či emailová adresa.
Prílohy:
Na ďalšej strane sa zapisuje, koľko príloh k jednotlivým oddielom sa bude spolu s priznaním odovzdávať (napríklad stavebné povolenie alebo osvedčenie o dedičstve).
Daňové priznanie k bytu:
Ak niekto podáva priznanie napríklad k vlastníctvu bytu, vypĺňa štvrtý oddiel. Kolonky sa vypĺňajú podľa potreby. Určite treba vypísať údaje ako obec, ulicu a číslo domu, súpisné číslo a označenie bytu. Ďalej názov katastrálneho územia či číslo parcely.
Potom daňovník označí, či je vlastník alebo správca a formu vlastníctva. Od toho sa následne odvíja, či je potrebné vyplniť aj počet spoluvlastníkov či rodné číslo manžela alebo manželky.